Dewasa
ini,jika kita prihatin terhadap sistem pendidikan di Malaysia,terlalu banyak
kejutan demi kejutan yang berlaku. Namun,tidak ramai yang berani bersuara dalam
menegakkan hak kebebasan akademik ini. Kebebasan bersuara dan kebebasan
akademik adalah asas kepada pembentukan prinsip akademik. Seseorang pensyarah
atau tenaga pengajar seharusnya mempunyai ruang yang bebas untuk mengajar dan
membincangkan idea dan fakta,manakala cendekiawan seharusnya mempunyai hak
untuk berfikir,berbicara,dan melontarkan persoalan. Hak yang dinyatakan ini
seharusnya boleh diamalkan tanpa sebarang ancaman mahupun tekanan kehilangan
kerja,penarikan dana,hukuman atau sebagainya.
Memetik
pandangan Dato Saifuddin Abdullah yang menyifatkan bahawa mahasiswa sebagai
golongan terpelajar yang mahu peranan mereka diiktiraf dan suara mereka
didengar oleh pihak Kerajaan dalam pembangunan Negara. Bahkan,saya ingin
menambah bahawa mahasiswa juga mahukan keseriusan pihak Kerajaan dalam melayani
pandangan mahasiswa melalui mekanisme yang boleh dilihat,disentuh,dan disertai
mahasiswa dalam membuat keputusan,bukan sekadar mendengar tanpa sebarang
tindakan. Artikel-artikel atau wacana-wacana berkaitan pendidikan seperti ini
sudah banyak ditulis dan disiarkan namun masih lagi tiada sebarang tindakan.
Jadi,di mana letaknya slogan Kerajaan yang menguar-uarkan ‘Rakyat
didahulukan,pencapaian diutamakan’ jika suara mahasiswa hanya dipandang mudah?
Banyak
dasar yang diperkenalkan bermula daripada sekolah wawasan,kemudian mengajar
Sains dan Matematik menggunakan Bahasa Inggeris dan yang terbaru Pelan
Pembangunan 2013-2025. Terlalu banyak pelan pembangunan pendidikan dan semuanya
pada luaran sistem pendidikan kita nampak bagus, ia diperkukuhkan tetapi
masalah di sebaliknya tidak pernah
dibincangkan. Jika kita lihat sistem pendidikan di Negara kita pada hari
ini,saya kira ianya sudah tidak relevan. Mengapa?Pelajar-pelajar di sekolah
menengah dijadikan bahan ujikaji oleh pihak kerajaan khususnya Kementerian
Pelajaran Malaysia kerana acapkali
melaksanakan pembaharuan dalam sistem pendidikan. Pelajar seawal umur 13 tahun
telah diperkenalkan dengan sistem Pentaksiran Berasaskan Sekolah yang amat
menyusahkan pelajar dan guru-guru. Mahasiswa-mahasiswa di universiti pula
diugut dengan pelbagai jenis akta seperti Akta Universiti Kolej
Universiti(AUKU), Akta Hasutan, aku janji dalam dokumen PTPTN dan sebagainya. Mahasiswa
diikat dengan budaya ketakutan akibat peraturan konservatif yang tidak lagi
sesuai dengan suasana maklumat terbuka. Mahasiswa ditekan sehingga menjadi
seperti mesin yang sarat dengan ilmu, tapi hanya berfungsi mengikut arahan tuan
pemunya.
Apa jadi dengan Adam Adli, Safwan Anang, Haziq
Aziz dan Syahid Zaini, mereka ini digantung pengajian hanya kerana menyuarakan
pandangan kepada pemerintah. Mereka menuntut dipulangkan kebebasan akademik dan
dimansuhkan AUKU. Lebih menarik apabila mereka semua dihukum selepas pindaan
AUKU pada tahun 2012. Ini menunjukkan bahawa pindaan AUKU hanya sebagai medium
melepaskan diri pihak kerajaan untuk selamat daripada dituduh memperguna
Universiti demi kepentingan politik parti pemerintah. Seksyen yang memberi
kelebihan dan keuntungan kepada parti pemerintah dikekalkan namun dalam masa
yang sama mereka meminda satu seksyen yang akan memberi manfaat kepada parti
pemerintah. Jadi,bagaimana mahu melahirkan mahasiswa yang mempunyai visi insan
ummatik.
Di
sebalik semua ‘blue print’ ini kita dapat lihat semua menteri menghantar anak
mereka melanjutkan pengajian ke luar Negara,mengapa?Ini menunjukkan krisis
keyakinan terhadap sistem pendidikan Negara. Jadi, bagaimana hendak mencari
solusi sedangkan mereka sendiri tidak tahu apa yang terjadi terhadap sistem
pendidikan tanah air. Baru-baru ini
kita digemparkan dengan satu lagi kes di mana semua soalan Ujian Pencapaian
Sekolah Rendah(UPSR) telah bocor dan para pelajar harus menduduki semula
peperiksaan tersebut. Di mana silapnya sehinggakan perkara sulit sebegini
terjadi dan telah di’viral’kan di media massa. Saya kira kes sebegini telah menambahkan lagi rasa tidak percaya masyarakat
terhadap sistem pendidikan Negara. Sewajarnya pihak yang bertanggungjawab perlu
menangani perkara sebegini dengan lebih serius dan penuh komitmen. Saya tidak mahu bercakap panjang
selagi sistem pendidikan tanah air kita masih tidak bebas dan dicengkam oleh
kuasa-kuasa politik. Selagi terdapatnya campur tangan kuasa politik untuk
memanipulasi sistem pendidikan yang ada pada hari ini,maka selagi itulah kita
terus diperbodohkan.
Saya
menyeru kepada pemimpin IPT hari ini untuk sama-sama menggembleng tenaga
menuntut sistem pendidikan tanah air kita dipulihkan. Saya suka memetik bicara
Dato Dr Siddiq Fadzil dalam buku beliau yang bertajuk Pendidikan Al Hikmah dan
Misi Pencerahan yang menekankan konsep “What is important for human being?”. Dr
Siddiq juga ada menyifatkan Universiti hari ini lebih gemar membuat Study of
Wealth berbanding Study of Men. Kita
tidak mahu melahirkan generasi yang berpelajaran namun tidak berpendidikan.
#http://issuu.com/persatuanpenggerakmahasiswauniselpp/docs/risalah_prihatin_ppmu_2015_edisi_1_
Disediakan Oleh :
Saudari Rabiatul Adawiyah Binti Mohamed Jamil
No comments:
Post a Comment