Wednesday, July 29, 2015

PENGHAYATAN RAMADHAN


Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa

Ayat di atas jelas menegaskan tentang kewajipan berpuasa. Sedar tidak sedar kita sudah masuk ke fasa pertengahan bulan Ramadhan. Namun, bagaimana dengan amalan kita setakat ini?Adakah amalan kita masih sama seperti tahun-tahun sebelumnya?



            Saban tahun apabila sebut sahaja bulan Ramadhan, kita akan berjumpa dengan suasana dan keadaan yang sama sahaja iaitu munculnya pelbagai jenis bazar Rmadhan. Masjid-masjid dan surau-surau pula akan penuh  sesak pada awal puasa namun semakin berkurangan sebaik memasuki minggu-minggu berikutnya. Adat di Malaysia yang kita dapat lihat adalah  kebanyakan ramai orang lebih tidak sabar untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri berbanding menyambut bulan Ramadhan.

        Bulan Ramadhan juga merupakan bulan penurunan Al-Quran. Peristiwa agung dan istimewa dalam  sejarah umat ini yang berlaku  pada 17 Ramadhan  dan disebut juga malam yang diberkati (lailatin mubarakah)  memberi makna terlalu besar kepada seluruh umat. Justeru, kerugian besar bagi mereka yang berpuasa tetapi tidak beriman dan beramal dengan hukum hakam Al-Quran.

            Nabi SAW berpesan di bulan yang penuh barakah  ini setiap amalan sunat diberi ganjaran pahala fardhu manakala setiap amalan fardhu pula diberi ganjaran pahala sebanyak 70 kali ganda. Jika mendengar bacaan Al-Quran sahaja sudah mendapat pahala, apalagi jika kita membacanya sendiri. Sudah semestinya berlipat kali ganda pahala yang diperoleh.

            Semoga kita semua sentiasa diberi kesempatan dalam mendirikan  ibadah puasa di bulan Ramadhan  dan dianugerahkan pelbagai keistimewaan yang dijanjikan oleh Allah seperti ganjaran yang berlipat kali ganda, lailatul qadar dan sebagainya. InsyaAllah. Mari kita berdoa dengan penuh pengharapan kepada pengurnia Ramadhan agar Dia terus memberikan kita kesungguhan dalam melaksanakan ibadah yang hanya diberi setahun sekali sahaja ini.



No comments:

Post a Comment