Wednesday, July 29, 2015

ISLAMPHOBIA




Pengenalan

Islamophobia merupakan satu terma yang menjurus kepada sifat prajudis terhadap umat islam terutamanya di negara – negara barat. Konsep ini semakin popular selepas beberapa yang telah terjadi dan ia berkaitan dengan Islam seperti contoh peristiwa 11 September 2001 yang telah mengorbankan kira-kira 2996 nyawa diikuti oleh pengeboman di Madrid pada 11 Mac 2004 melibatkan kematian 191 orang dan pengeboman di London pada 7 julai 2005 yang meragut 52 nyawa oleh pengganas yang disyaki Muslim telah memburukkan lagi imej Islam di mata masyarakat dunia. Hal tersebut menunjukkan bagaimana Islamophobia sangat kontroversi di dunia barat terutamanya di Eropah.

Menurut kamus perkataan “phobia” ialah ketakutan, dilema atau kebencian yang teramat manakala dari segi takrifan literal, perkataan Islam berasal dari perkataan arab yang membawa maksud selamat,aman,damai. Maka pengertian Islamphobia ialah kebencian kaum, prejudis dan diskriminasi terhadap Islam. Amanah Runnymede telah mentakrifkan bahawa Islamfobia ialah rasa takut dan benci tehadap Islam kemudian membawanya kepada takut dan tidak menyukai kepada orang-orang Islam. Tambahan itu juga, ia merujuk kepada amalan-amalan mendiskriminasikan orang Islam dari segi ekonomi, sosial dan sebagainya. Bahasa mudah ialah pandangan negatif dan menganggap orang islam sebagai penjahat dan juga pengganas.

Faktor-faktor Islamphobia

Isu Islamphobia berlaku kerana mereka kurang ilmu pengetahuan atau jahil mengenai Islam. Mereka (orang bukan Islam) melihat Islam sebagai pengugat gaya hidup yang bebas. Kebanyakkan mereka hanya mengetahui daripada buah mulut yang tidak sahih. Mereka juga kurang maklumat atau penyelidikan mengenai sesuatu yang terjadi di negara-negara Islam. Maka dari itu, mereka mula menimbulkan rasa benci terhadap Islam.

Tambahan pula, penghijrahan orang Islam ke negara yang majoritinya bukan Islam merupakan antara faktor terjadinya Islamophobia. Faktor kemunduran ekonomi dan masalah kesempitan hidup menyebabkan ramai umat Islam berhijrah ke negara maju. Keadaan seperti ini yang telah menyebabkan banyak persaingan peluang pekerjaan kepada rakyat negara itu dan juga menggugat taraf ekonomi mereka. Terdapat juga segelintir umat Islam yang berhijrah juga telah  melakukan pelbagai jenayah dan tidak menghormati budaya dan peraturan negara itu. Ini adalah antara faktor menyebabkan masyarakat negara itu memandang serong kepada orang Islam dan melihat imej Islam sebagai sesuatu yang negatif.

Selain itu, faktornya dari media massa. Media massa sekarang mempunyai pengaruh yang sangat kuat dan hebat dimana ia boleh membentuk tanggapan atau fikiran masyaraka terhadap sesuatu yang berkaitan dengan Islam. Media sekarang juga banyak dikuasai atau dipegang oleh pihak-pihak yang mendiskriminasikan terhadap Islam. Menurut Elizabeth Poole dalam Ensiklopedia Race dan kajian Etnik, media telah dikritik kerana telah menyalurkan informasi yang tidak sahih berkaitan dengan Islamophobia.

Justeru itu, penyelesaian isu ini perlu dilakukan secara berhikmah. Orang Islam perlu keluar ke hadapan, memperkenalkan kepada masyarakat umum mengenai Islam serta perlu bersuara untuk menjustifikasikan kebenaran yang sebenar supaya kebencian dan kejahilan mereka itu dapat dikalahkan. kita juga sebagai orang Islam hendaklah menyelidik atau memahami sesuatu keadaan bagi mengelakkan berlakunya Islamphobia sebelum menyebarkannya. Penjelasan dan penerangan tentang agama Islam perlu dilakukan supaya pihak yang menyebarkan mengenai Islamophobia ini membuka mata bahawa Islam itu tidaklah seperti apa yang disangkakan.

Kesimpulannya

Islamophobia bukanlah fenomena baru di masa kini. Ia telah lama terjadi semenjak zaman awal perkembangan Islam di mana pada waktu itu Islam dipandang sebagai sesuatu ajaran yang asing bagi penduduk Mekah..


Islamophobia berlaku salah satunya adalah disebabkan oleh agenda kafir untuk menjatuhkan umat Islam. Bukan sahaja untuk memburuk-burukkankan umat Islam dari dipandangan masyarakat bukan Islam, juga untuk melemahkan umat Islam itu sendiri. Ideologi sekular yang ingin memecahkan umat dan melarikan umat Islam jauh dari tanggungjawabnya yang sebenar. Lebih-lebih lagi menjauhkan umat Islam daripada terus bersatu dan melaksanakan Islam secara kaffah.

#http://issuu.com/persatuanpenggerakmahasiswauniselpp/docs/risalah_prihatin_ppmu_2015_edisi_1_


Disediakan Oleh :
Siti Hajar Harnani Binti Ishak
Diploma Pendidikan (Pengajian Islam)




No comments:

Post a Comment