UCAPAN DASAR
SEMPENA MUKTAMAR SANAWI PPMU KALI KE – 5
OLEH :
MOHAMAD AZHAARI SHAH BIN SULAIMAN
BACHELOR OF
EDUCATION (HONS) TESL
Muktamirin
dan muktamirat sekalian!
Dalam
kesempatan ini kita elok rasanya kita memperingatkan kembali diri masing-masing
tentang hakikat gerakan dakwah, islah dan tajdid yang
sama-sama kita perjuangkan sejak 5 tahun penubuhan PPMU. Perlu memperingatkan
kembali bahawa sesungguhnya gerakan ini bukanlah satu usaha kecil yang boleh
dilaksanakan secara sambil lewa sahaja. Gerakan ini sebenarnya merupakan
suatu usaha kerja yang menyeluruh. Matlamat yang ingin dicapai juga jauh
berbeza daripada perjuangan-perjuangan yang biasa diusahakan oleh pelbagai
pihak yang lain. Ia tidak berakhir dengan penguasaan tampuk pemerintahan, peningkatan
taraf ekonomi rakyat, keamanan negara, kestabilan situasi sosial dan
sebagainya. Perjuangan ini berhasrat untuk mengadakan perubahan total terhadap
semua aspek kehidupan manusia yang tersasar daripada landasan kebenaran
atau al-sirat al-mustaqim dan mengembalikannya semula ke jalan
tersebut menerusi pelaksanaan misi suci iaitu ‘ubudiiyyah (pengabdian
kepada Allah SWT), melakukan kebajikan kepada sesama makhluk dan
berjihad fi sabilillah.
UNIVERSITI
DAN KITA.
Universiti
yang berasal daripada frasa bahasa Latin,
iaitu universitas magistrorum et scholarium yang bermaksud
"masyarakat pakar dan pengkaji"; sememangnya tidak boleh kita
pisahkan dengan iklim budaya ilmu. Ternyata ianya memang benar, kerana jika difahami
dengan baik peranan sebenar institusi yang dikenali sebagai universiti ini,
pastinya setiap tindakan itu bijak dan saling berkait rapat dengan prinsip
budaya ilmu. Prinsip ini selaras dengan agama Islam yang amat mementingkan akan
perihal ilmu. Maka dengan itu, universiti seharusnya berperanan dalam
mewujudkan iklim budaya ilmu di peringkat kampus. Prof Wan Mohd Nor Wan Daud
dalam karyanya Penjelasan Budaya Ilmu juga telah mentafsirkan akan definisi
budaya ilmu dengan jelas di mana budaya ilmu antara lainnya adalah kewujudan
satu keadaan yang setiap lapisan masyarakat melibatkan diri, baik secara
langsung mahupun tidak langsung. Beliau juga turut memperihalkan bahawasanya
budaya ilmu adalah merujuk kepada kewujudan satu keadaan yang segala tindakan
manusia baik di tahap indidvidu, apatah lagi di peringkat masharakat,
diputuskan dan dilaksanakan berdasarkan kepada ilmu pengetahuan sama ada
melalui pengkajian mahupun keputusan perbincangan (syura).
UNIVERSITI
SEBAGAI RUMAH PENYEMBELIHAN
Namun
kemandulan berakibat dari campur tangan politik dan penumpuan melampau graduan
bagi mencari kerja dan mengejar kerjaya yang diidami, universiti di Malaysia
mengalami sindrom “mandul”; yang menyebabkan gagal melahirkan intelek yang berupaya
membimbing masyarakat dan memperjuangkan nasib golongan tertindas.
Kemandulan
universiti tempatan adalah disebabkan pemerintah menyemai budaya takut dan
budaya ‘bodek’ di kalangan masyarakat meliputi golongan mahasiswa atau
pensyarah melalui ugutan, tekanan dan sebagainya.
Budaya takut
dan bodek menyebabkan ahli akademik termasuk mahasiswa hilang keberanian, jati
diri dan kebolehan berfikir secara kritis dan progresif.
Apabila
sudah takut, wujud pula “pembonsaian pemikiran” melalui program brainwashing.
Bila pemikiran mahasiswa dibonsaikan menjadi “ketot” maka berlaku insiden
“listen, listen, listen, when I speak you listen”.
Ini bukan
saja ‘pembonsaian’, ini pemerkosaan pemikiran mahasiswa. Izinkan saya memetik
kata-kata Syed Naguib al-Attas yang menegur sikap universiti di Malaysia kerana
sekadar menjadi sebuah kilang menghasilkan graduan mengikut kehendak pasaran
semata-mata sehingga akhirnya, graduan yang terhasil menjadi bisu dan hanya
terpendam dalam sektor pekerjaan masing-masing.
Tika universiti
hilang roh yang sepatutnya menjadi medan ilmu, ia tidak lagi dapat memainkan
peranannya, menyebabkan menyusul pula budaya ‘bebalisme’ iaitu manusia yang
bebal, tidak boleh selesaikan masalah tetapi pandai mengampu sehingga menjadi
masalah kepada orang lain.
“Kesan
“bebalisme” akan merosakkan keseimbangan masyarakat, mewujudkan jurang kelas
yang besar dan menularnya gejala rasuah, salah guna kuasa dan sebagainya. Maka
wajarlah jika Sayyid Abul 'Ala Maududi (1903-1979 memberikan ucapannya kepada
kaum mahasiswa, beliau melihat universiti sebagai 'rumah penyembelihan' yang
mencetak segulung 'sijil kematian'.
"Wahai
Pelajar! Kamu telah melabur sekian lama masa kamu di universiti ini untuk
mendapat pendidikan. Kamu telah lama menunggu saat di mana kamu akan menuai
hasil usaha kamu itu dalam bentuk segulung ijazah. Aku merasai betapa
tersentuhnya jiwa kamu dalam majlis sebegini, maka menjadi satu kesukaran buat
aku berterus-terang kepada kamu pada saat ini.
Walaubagaimanapun
aku perlu berlaku jujur, bahawa dalam menilai tempat kau dididik ini, malah
kesemua tempat pendidikan yang bernama universiti ini tidak ubah seperti tempat
penyembelihan berbanding tempat pendidikan. Ijazah yang dihulurkan tidak ubah
seperti sijil kematian, diberikan apabila si pembunuh sudah berpuas hati kerana
telah berjaya menyempurnakan penyembelihannya; alangkah bertuahnya kepada
mereka yang telah berjaya
melarikan diri daripada penyembelihan terancang ini dengan sedikit cahaya
kehidupan.
Aku tidak
hadir ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada kamu kerana telah menerima sijil
kematian tersebut. Malah sebaliknya, aku berasa teramat sedih melihat kamu
semua dalam keadaan yang teruk. Aku seperti seseorang yang sedang mencari
manusia yang masih hidup dalam timbunan mayat di sini."
Ungkapan
yang tajam dan tersirat di atas merupakan salah satu ekspresi diri beliau
terhadap realiti sistem pendidikan yang telah tumbuh seperti cendawan selepas
hujan semenjak zaman kolonial hinggalah ke hari ini. Kenapa begitu teruk
sekali pandangan beliau terhadap universiti? Adakah pengorbanan mahasiswa tidak
bererti dalam menimba ilmu? Persoalan ini akan terjawab jikalau kita
bersikap kritikal dalam menilai sejarah dan impak yang tersirat didalam
masyarakat. Memang benar. Universiti telah menjadi pusat penyembelihan
kepada anak-anak muda yang suci pemikirannya. Disinilah mereka dikelar
mindanya, dipatahkan tulang kesedarannya dan digantung maruah mereka selaku
pengubah masyarakat. Para penyembelih yang terdiri daripada golongan
aristokrat pendidikan telah mengupah manusia-manusia yang kelu untuk menyiat
potensi minda perjuangan anak-anak muda ini. Diasingkan daripada realiti dan
diangkat menjadi fantasi. Itulah keadaan sebenar pada hari ini.
Golongan
mahasiswa sudah dicincang dengan lumat sehingga tidak dapat dikenali lagi
sebagai seorang 'insan' yang berguna pada rakyatnya. Terkurung daripada cahaya
kebenaran, mahasiswa akhirnya dibutakan dengan lambakkan makanan berupa sampah
untuk dibuntalkan perut minda mereka agar tidak ada apa lagi yang perlu dipersoalkan. Akhirnya,
kegemukkan minda menghasilkan sifat kemalasan dan kepekaan kepada sekeliling
menjadi pudar. Buta hati mula melingkar menusuk kalbu. Itulah mahasiswa.
Hanyalah haiwan sembelihan buat golongan kapitalis yang menyedut darah merah
yang segar daripada otak beku mereka.Selagi mana golongan mahasiswa terpisah dengan
realiti masyarakat, kehidupan yang sempit didalam kampus hanya mampu menjadikan
mereka daging pejal buat golongan kapitalis yang saban hari menyediakan
hidangan daging mentah buat umat manusia. Mungkin, inilah yang ingin cuba
disampaikan oleh Pejuang Islam ini. Pendidikan warisan penjajah yang membunuh.
Mahasiswa
perlu berdikari dan mempunyai iltizam yang tinggi dalam menempuh proses
pembelajaran di menara gading. Pergantungan mutlak mahasiswa kepada nota dan
suapan maklumat para pensyarah semata-mata tidak lagi menjamin kejayaan
cemerlang akademik mahasiswa. Justeru, perlunya ada perubahan pendekatan
dalam tindak tanduk mahasiswa supaya tidak hanya berjumpa pensyarah untuk
menghantar kerja dan tugasan malahan mengambil peluang berjumpa pensyarah untuk
bertukar-tukar pandangan dalam membincangkan beberapa isu yang melibatkan soal
dasar dan polisi atau melibatkan isu-isu semasa dalam dan luar negara. Selain
itu, bahan bacaan mahasiswa perlu menjangkaui ruang lingkup bidang yang
dipelajari dan tidak hanya terikat kepada nota-nota kuliah tetapi mahasiswa
perlu didedahkan dengan bahan bacaan yang bertemakan falsafah, pemikiran dan
karya-karya utama dunia tokoh-tokoh terkenal dunia.
Dalam
mendepani realiti semasa yang semakin ruwet dan mencabar memerlukan persediaan
dan ketahanan yang ampuh dalam kalangan mahasiswa memandangkan terdapat banyak
cabaran dan permasalahan semasa yang menyelubungi dunia hari ini. Sebagai
contoh, pertembungan aliran pemikiran, krisis identiti, kecelaruan budaya, dan
budaya hedonisme yang membarah merupakan cabaran semasa yang perlu ditangani
secara hikmah oleh mahasiswa.
Justeru,
mahasiswa perlu untuk menyiapkan diri dengan mengadunkan elemen idealisme,
aktivisme, dan Intelektualisme dalam diri masing-masing. Elemen-elemen ini
harus diadun secara seimbang, komprehensif dan bersepadu dalam mendidik
dan membangunkan generasi
mahasiswa yang diharapkan mampu mewarnai corak kepimpinan negara akan datang.
Idealisme
(Ketinggian Pemikiran) merujuk kepada pegangan atau prinsip fundamental yang
dihayati lagi diamali. Ia berasaskan kepada dua perkara pokok iaitu Al-Amru bil
Makruf atau kecintaan terhadap prinsip kebenaran, keadilan dan keharmonian dan
yang kedua ialah Wan Nahyu ‘anil Mungkar atau kebencian terhadap kepalsuan,
kezaliman dan kekacauan.
Aktivisme
(kesungguhan usaha) pula merujuk kepada keupayaan merealisasikan idealisme
melalui tindakan-tindakan yang praktikal. Ia merupakan suatu proses yang harus
berlandaskan kepada kebijaksanaan mengolah idea-idea yang bernas dan kewibawaan
menterjemah idealisme tersebut dalam aturan hidup secara kemas tanpa
menimbulkan riak-riak negatif yang lebih memudaratkan. Melalui aktivisme
inilah, akan lahirnya mahasiswa yang berintikan semangat pengorbanan dan
perjuangan serta mempunyai nilai-nilai kesukarelaan yang tinggi.
Dalam elemen
Intelektualisme (Keluasan Ilmu), ianya tidak hanya merujuk mahupun tergantung
kepada kehebatan mahasiswa dalam memperoleh markah yang tinggi dalam
peperiksaan atau mempunyai angka yang tinggi di dalam sistem CGPA.
Elemen intelektualisme ini bukan juga terbangun di atas kecenderungan mahasiswa
untuk menjadi ulat buku dengan mengasingkan diri daripada cuba memahami dan
menelaah apa yang berlaku di sekelilingnya. Tetapi intelektualisme adalah satu
proses penghayatan budaya ilmu melalui olahan idealisme yang dikembangkan dalam
bentuk aktiviti-aktivitri yang mampu merangsang pemikiran kreatif dan kritis
sehingga berupaya mencetuskan idea-idea baru sekaligus menterjemahkannya ke
dalam bentuk tindakan yang praktis.
Akhir kata
dari saya, Idealisme, aktivisme, dan intelektualisme gerakan mahasiswa perlu
sentiasa dibugar, setidak tidaknya bermula dari sekarang semasa bergelar
mahasiswa. Ini kerana, elemen yang dibudayakan ini turut mencakupi latihan
kepimpinan, soft-skills dan ilmu-ilmu tambahan yang diperolehi di luar bilik
kuliah. Mengambil kata-kata hikmah Almarhum Bapak Nasir mantan Perana Menteri
Indonesia, beliau ada menyebutkan bahawa: “Tiada percetakan dalam kepimpinan.
(lantaran) pemimpin tidak lahir di bilik kuliah (formal institution) tetapi
tumbuh sendiri dalam hempas pulas kancah, muncul di tengah-tengah pengumpulan
masalah, menonjol di kalangan rakan seangkatan lalu diterima dan didukung oleh
umat.” Maka besar harapan saya supaya misi pembugaran elemen idealisme,
aktivisme dan intelektualisme ini akan digalas dengan baik oleh pimpinan PPMU
dengan lokalitinya sendiri yakni di Universiti Selangor.
No comments:
Post a Comment